четвртак, 25. март 2010.

Pitam se pitam

U poslednje vreme se često priča o komunikaciji sa pacijentima, opšte prihvaćeno je da se pacijentima obraća sa gospodine/gospođo i prezimenom, bar sam tako pročitala na nekoliko mesta, da se predstavimo, informišemo pacijente o tome šta će se raditi, dobijemo njihov pristanak...Ima tu jako puno dobrih stvari, ali mene nešto zagolicala komunikacija, kažu obavezno treba persirati.Slažem se sa svim ali nešto sam razmišljala...ustvari evo primera pa kažite sami, volela bih kad bi žene rekle svoje mišljenje.

Zamislite situaciju, žena je u bolovima, teško joj, zove se recimo Petra Petrović.

  • Gospođo Petrović da li su vam bolovi jaki? Kad naiđe bol dišite plitko kroz zube, biće vam lakše. Sada će vas doktor pregledati, pregled neće biti bolan  ali može biti malo neprijatan, potrebno je da legnete na leđa i da se opustite...

Ili ovako:

  • Mila moja, da li te jako boli? Hajde sad kad naiđe bol diši kroz zube, plitko biće ti mnogo lakše. Sad će te doktor pregledati, lezi dušo na leđa, neće boleti ali može biti malo neprijatno, samo se ti mila opusti...

Ili zamislite sledeću situaciju, počeli su naponi, babica je pored žene i daje joj uputstva da napinje.

  • Gospođo Petrović, evo uskoro ćete se poroditi, kada dođe sledeći napon udahnite duboko, zadržite vazduh u plućima, savite glavu na grudi i ne ispuštajući vazduh napnite najjače što možete i pratite moja uputstva...
Ili ovako:

  • Milice moja, evo uskoro ćeš se poroditi, kad dođe sledeći napon udahni zlato duboko, zadrži vazduh u plućima, savi glavu na grudi, ne ispuštaj vazduh i napni najjače što možeš i mila , prati moja uputstva...
Ili situacija gde dolazi žena u bolovima u porodilište i kad ste saznali njeno ime vi joj se obraćate:
  • Uđite Gospođo Petrović, ja sam babica Luna i staraću se o vama.
Ili ovako:
  • Uđi mila, ja sam babica Luna i staraću se o tebi.
Ne znam, ali sam mišljenja da je ženi koja se porođa osim stručnosti, ljubaznosti i kulture neophodna ljudska toplina, nekako mi ona ,,zvanična" obraćanja deluju ,,tvrda", hladna, šablonska, čak šta više imam osećaj kad ih izgovaram kao da se na neki način ograđujem od žene. Opet prisan kontakt, topla reč, intimno obraćanje obiluju tom ljudskom toplinom i saosećajnošću. I mislim da ženama više prijaju. Drugo je, recimo, ginekologija gde žene dolaze na pregled tu je opet mnogo prirodnije da se obraćamo po navedenim uputstvima, ali na porođaju na porođaju žena ima ,,gomilu" bola a nedostaje joj pažnja, toplina, ne znam procenite sami, volela bih kada bih čula još mišljenja.


5 коментара:

  1. Po mom mišljenju je mnogo bolje imati od samog susreta prisan,prijateljski i nezvaničan odnos sa porodiljom. Porodilje dolaze uplašene, u strahu ne samo od porođaja nego i od kontakta sa osobljem, neke su čak prvi put u bolnici i mnogo im je lakše kad sa njima pričamo kao sa nekim koga znamo i odmah se oraspolože i opuste. To sam ja primetila i ostajem pri mišljenju da je bolje tako nego ih oslovljavati po prezimenu i sa gospođo, ali Bože svi smo različiti i svakom različito prija.

    ОдговориИзбриши
  2. Meni se doktor obracao sa "gospodjo" bez prezimena,a babica sa "mila"
    To "gospodjo" mi je cudno i neprijatno...nisam navikla da me tako oslovljavaju a i nekako je hladno mnogo.

    Mnogo mi je znacio njen osmeh i reci ohrabrenja....
    Nisam bila uplasena,posto u celoj toj da kazem frci,nisam imala ni vremena da razmisljam puno i da se plasim...pogotovo sto sam otisla na kontrolu a ne da se porodim,posto me nista nije bolelo :)))
    Ali stvarno mi je bio potreban taj topli osmeh i prijateljsko lice,oci koje se smese....
    Osetila sam da nisam sama,a to mi je bilo jako vazno jer su mi emocije bile malo cudne,ne znam kako bih objasnila....

    ОдговориИзбриши
  3. Naravno da je bolje kada se obracaju sa malo topline .Moj prvi porodjaj prati dobro iskustvo vezano za babicu i doktora.Babica me je cijelo vrijeme mazila po kosi i bodrila me oslovljavajuci me sa mila,a doktor me je zvao nadimkom.Makar mi je to olaksalo tezak porodjaj vakumom.Ali sve se zaboravi,kad uzmete svoje cedo u ruke i prislonite ga na grudi.

    ОдговориИзбриши
  4. Eh, meni bi bilo drago da su mi se i zvanicno obracali , nije morao niko da me mazi niti da mi tepa. Ovako se svodilo na: "Sta je, cega se plasis, kao kreten? Cuti tu, sta zapitkujes kako napreduje, ja brinem o tome." I jos niz pogrdnih reci, koje pristojna osoba ne moze da izgovori.

    ОдговориИзбриши
  5. Jako mi je žao što ste tako prošli :-( Nadam se da ćete sledeći put imati bolje iskustvo.

    ОдговориИзбриши