четвртак, 25. март 2010.

Naponi

Kada se grlić materice potpuno otvori, beba se spušta do samog izlaza. Od momenta kada je beba već pred kraj svog puta, počinju se osećati naponi. Kako to izgleda, kako ih prepoznati? Prosto imate nezadrživu potrebu da napinjete, NE MOŽETE PROMAŠITI jer kada naponi počnu, hteli vi to ili ne, vi napinjete!

Šta je važno da znate kako biste olakšali sebi i pomogli bebi da se rodi? Babica će vas postaviti u određeni položaj, on zavisi od vrste porođajnog stola. Zašto je važan položaj? Zato što ćete u tom položaju skratiti put koji beba treba da prođe kako bi se rodila, potpomognuti napone a u isto vreme omogućiti babici da vam pomogne.

Važno je i znati da u toku napona nema bola! Zato kad oni počnu, ne bojte se, nego svu svoju pažnju usmerite na uputstva koja ćete dobijati od babice, a tiču se napinjanja. Verovatno ćete čuti jednu od ovih rečenica:

  • Kad naiđe napon udahnite puna pluća vazduha, zadržite vazduh u plućima, savite glavu na grudi, snažno povucite držače (kaiševe) i napinjite dugo, dugo, koliko god imate vazduha.
  • Kad naiđe napon, naljutite se najviše što možete, i napnite što duže.. itd
Veoma je važno da u toku napinjanja maksimalno opustite mišiće od struka pa na dole. Ne, nije nemoguće! Kako to lepo žene urade, usmere svu snagu u ruke i napinjanje! Kada su mišići međice maksimalno opušteni postoji veća mogućnost rođenja bebe bez pravljenja epiziotomije! Drugo, beba će sa manje napora doći na ovaj svet! Treće, kraće će trajati samo rađanje! Četvrto, smanjuje se mogućnost ,,pucanja" međice!

Još jedan vrlo praktičan savet - pažljivo slušajte ono što vam babica govori, logičan sled njenih uputstava (podrazumeva normalan spontan porođaj) je sledeći (po ovome ćete znati koliko vas vremena deli od susreta sa vašom bebom):
  • Kad naiđe napon udahnite puna pluća vazduha, zadržite vazduh u plućima, savite glavu na grudi, snažno povucite držače (kaiševe) i napinjite dugo, dugo, koliko god imate vazduha.
  • Kada napon prestane, babica će vam reći da se opustite i mirno dišete kako biste se odmorili do sledećeg napona - poslušajte je. Ovakvih uputstava obično bude 2-3, znači jedno 2 - 3 napona.Oni konačno spuštaju bebu ka izlazu.
  • Sada će početi da se rađa glavica vaše bebe, uputstvo koje ćete dobiti bi bilo ovakvo:  ,, Napinjite polako i dugo" to bi u prevodu značilo da sada ne treba napinjati iz sve snage nego, recimo, sa trećinom svojih mogućnosti, ali pazite vrlo je teško kontrolisati napone jer su oni kao što rekoh ,,nezadrživi". Znači ovde je izuzetno važna vaša saradnja, pažljivo pratite babicin glas ona će vas ohrabrivati, pohvaliti i usmeravati. U momentu rađanja glavice, babica će se truditi da ,,sačuva" ili ,,odbrani" vašu međicu, to znači da neće praviti epiziotomiju. Ako biste u ovom momentu napeli snažno i naglo moglo bi doći do stvaranja rascepa na međici. Da bi se to sprečilo u ovom momentu, a to je momenat rađanja glavice bebe do njenog čela, potrebno je da napinjete sa manje snage ali dugo.
  • Sledeće uputstvo može biti dvojako, sada treba da se rodi lice vaše bebe, a moglo bi glasiti : ,,Polako, sasvim polako napnite" ili ,, Samo dišite, širom otvorite usta i dišite" i ova uputstva imaju za cilj omogućavanje rođenja bebine glavice, a sprečavanje stvaranja rascepa vaše međice. 
  • Kada se glavica rodila, babica će vam to reći i reći će vam da se odmorite do sledećeg napona, on ide veoma brzo iza svog predhodnika. Sada treba da se rode ramena vaše bebe, verovatno ćete dobiti sledeće uputstvo: ,, Napnite još jednom". Ovaj napon treba da bude snažniji od predhodnih, ali ne onako snažan kao na početku, recimo polovinom one snage. On će omogućiti da se rodi gornje rame vaše bebe.
  • Po rođenju gornjeg ramena bebe, babica će vam verovatno dati uputstvo da dišete, isto onako kao kada se rađalo lice i tada će se roditi i donje tj. drugo rame ili će vas ohrabriti za još jedan mali napon.
  • Nakon ovoga ide i poslednji napon u ovom nizu i bebica će se roditi - čućete njen plač, a nakon toga ćete je i videti!
Nemojte očekivati identične rečenice koje bi sadržale uputstva za napinjanje jer svaka babica ima svoj stil u ovom momentu, ali možete očekivati da ćete čuti uputstva veoma slična ovima, a moj cilj je bio da vam što više približim i objasnim zbog čega je važno da ih pratite.

Neke bebe će se roditi, bukvalno, u tri napona, neke baš ovim redom, to zavisi od mnogo faktora (da li rađate prvi, drugi ili teći put, da li je beba sitnija ili krupnija...). Najvažnija stvar u ovom momentu, za vas i vašu bebu, jeste SARAĐIVATI!


     

7 коментара:

  1. Divno objašnjenje! Puno mi znači, u 38. nedelji sam, a školicu nisam odradila do kraja jer sam u 34. morala u bolnicu i od tada održavam trudnoću. Pregledala sam puno stranica, ali samo ovde sam našla jasna i konkretna objašnjenja. Hvala puno!

    ОдговориИзбриши
  2. Veoma se radujem ako Vam je tekst na bilo koji način pomogao! Srećno!!!!

    ОдговориИзбриши
  3. Divno objasnjeno, do sada nisam naisla na ovakvo objasnjenje! Ja sam u 39-toj nedelji, ocekujem svaki dan dolazak moje curice....mnogo ste mi pomogli Vasim tekstovima, Vase reci deluju ohrabrujuce i umirujuce! Svi Vasi tekstovi su divni, jednostavni, lako razumljivi! Mnogo Vam hvala!

    ОдговориИзбриши
  4. Draga Luna, zaista sam iznenadjena ovakvim pristupom, svaka Vam cast. I sami znate da se ne srecu cesto ovakvi ljudi poput Vas. Ja sam 38.nedelja trudnoce,termin mi je oko Bozica, 7.januara 2014. Pre par dana mi je radjen prvi ctg, na kome su primetili ubrzan rad srca bebe i poslali me na odeljenje gde sam bila 3 dana i gde je svakodnevno pracen rad srca, radiki su mi ctg bas cesto i sve je bilo ok. Pretpostavili su da sam taj dan bila nesto uznemirena. Pustili su me kuci i rekli da cekam bolove. Otvorena sam bila 2 prsta,ali bez bolova. Tamo,u porodilistu sam se nagledala svega i svacega,tako da me je iskreno uhvatio bas bas veliki strah. Pogotovo sam se istraumirala gledajuci zene kojima je bila prikljucena indukcija,bas su patile. Ovo mi je druga trudnoca,sa prvim je sve islo glatko,kuci sam izdrzala dosta bolova,dosla sam u porodiliste sa,3 prsta otvorena i vodenjak je pukao. Od tog trenutka pucanja vodenjaka,porodila sam se posle 3h. I dobro sam prosla,slusala babicu i saradjivala.Cak nisam ni usivana. Volela bih da tako bude i ovaj put..:)
    Nego mi je prosla trudnoca bila dosta mirnija,jer nisam toliko istrazivala i paranoisala. Sada sam dosta paranoicna,a navescu Vam i zasto. Ultrazvuk je bio ok do skoro, pre dve nedelje mi kazu da je sve ok,da je beba malo manja,oko 2.800g. Ore nedelju dana kazu da je sve ok,ali da malo zaostaje butna kost u razvoju..tu sam se bas prepala...pa onda pre neki dan opet je sve ok...pa onda jedan dobar ctg, a drugi ctg kaze da je beba saltatornog tipa,pa sledeci ctg ok...iskreno,toliko sam uplasena zbog svega...koliko je i sam taj ultrazvuk tacan u proceni? Imate li neki savet ili objasnjenje,da mi bar malo olaksate?
    Sve najbolje
    M

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nadam se da je sve prošlo i da su brige iza vas. Nisam svraćala na blog jedno vreme, žao mi je što nisam bila tu kad vam je bilo potrebno podrške.

      Избриши
  5. zdravo... ja ocekujem drugo dete, ali strah mi je ogroman... verovatno zato jer mi je prvi porodjaj bio strasan; odnosno ne porodjaj vec je problem bio u tome sto sam prvi rucni ili vaginalni pregled imala tek dan pred porodjaj. to je bio prvi pregled u zivotu i bio je uzasan i ja sam se samo stezala jer nisam znala sta cu od stida... i nakon toga ostala u bolnici jer mi je termin prosao 7 dana a nista se nije desavalo. onda sam te iste preglede imala na svakih pola sata i bili su uzasni.oni su verovatno hteli da izazovu kontrakcije a desilo se to da su mene unistili psihicki ... i nista se nije promenilo dok mi nisu stavili neku vaginaletu i nakon sat lezanja bolovi su krenuli... a onda je bio problem to sto je kod mene izazvalo non stop bolove za 10 ali sreca sto nije dugo trajalo... mada cinilo se kao vecnost... i sada i dalje ne znam kako cu i imam ogroman strah i paniku... inace termin mi je 03.09.2014... hvala unapred :(

    ОдговориИзбриши
  6. Sada je 02:19 spavati se ne moze mali je nemirko pravi . Samo da vas pohvalim. Danas ulazim u 9-ti mjesec za sada je sve uredu beba je naprednija za 7 dana kako kaze doktor. Sve u svemu radim jos uvijek , vouim auto to mi pomaze psihicki puno. Vise me je strah od nepoznatog nego sta drugo tako da vas blog je super. Jedino sto me nervira jedte sto imam herpes genitalni i ne znam kako da se porodim tj. niko mi jos ne govori da li carski ili prirodno.
    Pozdrav veliki.

    ОдговориИзбриши